Při vstupním vyšetření sestavíme terapeutický plán podle aktuálních potřeb dítěte. 

V terapiích využíváme tyto koncepty:

Neurovývojová stimulace - NVS

Jedná se o soubor jednoduchých cviků vycházejících z psychomotorického vývoje dítěte od 2 do 9 měsíců, které jsou potřebné pro další vývoj, například oblast jemné motoriky. Celý program trvá 30 týdnů a je potřeba doma každý den zadané cviky cvičit, jedná se o 5-10 min. denně.

Cviky jsou různé, od jednoduchého zvedání hlavy až po lezení a používání všech části těla najednou. Cviky se dělají plynulým a kontrolovaným způsobem.

NVS je vhodná nejen pro děti se speciálními potřebami, ale i pro děti s poruchami učení, neklidné děti, i děti bez zjevných potíží. Cviky podpoří posturální svaly a reflexy a zlepší držení těla. NVS je vhodná i pro dospělé.



Ergoterapie

Jedná se o moderní metodu rehabilitace. Formou hry zlepšuje  u dětí schopnosti a dovednosti, které budou potřebovat v běžném životě. 

Zaměřuje se na jemnou a hrubou motoriku, rozvíjí mentální myšlení, práci s vlastním tělem, grafomotoriku. Podporuje smyslové vnímání dítěte a věnuje se rozvoji kognitivních funkcí (paměť, pozornost, komunikace, vnímání). 

Využívá nejen hru, ale také orofaciální a bazální stimulaci aj. V neposlední řadě ergoterapeut doporučuje kompenzační pomůcky či úpravu domácího nebo pracovního prostředí. V naší ordinaci Vám pomůcky nejen doporučíme, ale pomáháme i s jejich pořízením či financováním.




Senzorická integrace (SI)

Terapie senzorické integrace se zaměřuje na proprioceptivní, vestibulární a taktilní systém. Pomáhá dítěti spontánně vytvářet adekvátní odpověď a správně třídit příchozí smyslové informace do mozku. Terapie probíhá formou hry a utváří SI na základě pohybu. 

Terapie SI  je vhodná pro děti :

- s nerovnoměrným psychomotorickým vývojem,                                                                       

- s hyperaktivitou  či poruchou pozornosti,

-  "neobratné" nebo "nešikovné",

- pro děti, které mají problémy v oblasti motoriky, kognitivních funkcí, sebeobsluhy,               

- hůře se zapojují do kolektivu (jsou bojácné nebo naopak agresivní ),                                    

- reagují neadekvátně na běžné situace - dotek, mytí vlasů, větší skupiny lidí aj.                        

- děti s Downovým syndromem, poruchou autistického spektra, poškozením centrálního nervového systému.





Son- rise

Son-rise program je metoda vhodná pro autisty (děti s PAS). Hledá příčiny neadekvátního chování dítěte. Pomocí hry, zrcadlení, oslavování a přidávání se k dítěti pomáhá dětem s PAS adekvátně reagovat na podněty a učí je pracovat se svými emocemi. 

Na první místo staví učení sociálních dovedností, očního kontaktu, flexibility, verbální a neverbální funkční komunikace. Při terapiích se intenzivně pracuje i s rodiči dítěte. Rodina je vždy na prvním místě a hlavním účastníkem terapií.





SunBall

SunBall je certifikovaná interaktivní rehabilitační pomůcka, která funguje na principu biologické zpětné vazby (biofeedback). Pohyb je vytvářen tlakem na míček a zpětná vazba je promítána do interaktivních her či vedené terapie. Cílem biofeedbacku je lepší uvědomění a převzetí větší kontroly nad pohybem těla.  

SunBall kombinuje fyzický a mentální trénink. Napomáhá ke zvyšování svalové síly, ke zlepšení koordinace a k rozvoji kognitivních funkcí. Lze jej také využít jako balanční plochu při tréninku stability. Je jednoduchý na ovládání a lze ho využít u rozličných diagnóz všech věkových kategorií. U dětí lze ovlivňovat jak onemocnění pohybového aparátu, tak neurologická onemocnění (např. vadné držení těla, skoliózy, poúrazové stavy, onemocnění centrálního i periferního nervového systému jako dětská mozková obrna či různé typy periferních paréz). Pomůcku lze rovněž využít při práci s dětmi s poruchami chování či s poruchami autistického spektra.




PANat - vzduchové dlahy

PANat je Pro-aktivní léčebná Aplikace v Neurorehabilitaci se vzduchovými dlahami a dalšími pomůckami. PANat byl koncipován v 60. letech min. století skotskou fyzioterapeutkou Margaret Johnstone, dnes uznáván jako Evidence based metoda pro 4 nejtěžší stupně postižení CNS, vhodný jak pro dospělé pacienty po CMP, RS, Parkinson, neurotraumata, tak i pro děti s DMO, s mozkovou ischemií a po úrazech.

PANat spočívá ve fyziologickém zapolohování končetin do vhodně zvolené vzduchové dlahy nebo do více dlah současně, které zajistí, aby se při pasivním a nebo aktivním nácviku hybnosti pacientů tlumily nežádoucí patologické spastické reakce končetin. Eliminace těchto patologických souhybů dovolí plynulý, vědomý a v kloubním rozsahu větší pohyb, který se pravidelným nácvikem zapisuje do mozku. Vzduchová dlaha má také podpůrnou funkci, což je velká pomoc při nestabilní opoře o končetiny, zvláště u pacientů s nízkým sv.napětím (svalovou hypotonií) nebo s kloubní nestabilitou (hypermobilitou).





EEG BIOFEEDBACK


Biofeedback je procesem ve kterém se učí trénovaný (dítě i dospělý), jak změnit své tělesné funkce ve prospěch svého zdraví.

Lékařské přístroje měří fyziologické hodnoty biologických funkcí mozku, srdce, dýchání, svalů, kožní teploty atd. Poskytují rychlý a stálý feedback (čili zpětnou vazbu) formou předávání informací o funkcích trénovanému.

Tato informace podporuje vznik žádoucích fyziologických změn v mysli, emocích a chování. V procesu Biofeedback se cíleným opakováním tréninku změny umocňují a trénovaný již přístroje nepotřebuje.

Nachází především široké možnosti uplatnění na všech stupních škol a dále v mnoha odvětvích medicíny, psychologie, pedagogiky, rehabilitace. U bezpečnostních složek, policie, psychologů, manažerů všech stupňů ve firmách, tréninkových a koučinkových firmách, marketingu, u personalistů, lékařů, v oblasti sportu (golf, fotbal, atletika, tenis a pod.), relaxačních centrech, lázních, rehabilitačních ústavech, nemocnicích, státní správě především v oblasti aktivizace nezaměstnaných a seniorů, řidičů vozidel atd.

V některých psychických a zdravotních poruchách hlavně psychosomatických , ale i nemocí nervových a psychických, jako součást komplexního léčení:

  • dětí s dyslexií, dysgrafií, dyskalkulií a dyspraxií,
  • psychosomatických poruchách,
  • logopedických problémů, hlavně dysfázií a afázií, koktavosti, mutismu, aj.
  • problémů se soustředěním a pamětí,
  • spánkových problémech,
  • přijímáním potravy - bulimie, anorexie,
  • problému s chováním, školními neúspěchy,
  • bolesti hlavy a migrény,
  • tiky,
  • epilepsie, rovněž farmakoresistentní,
  • syndromu chronické únavy a syndromu vyhoření,
  • rehabilitace po úrazech mozku a po mozkové mrtvici,
  • rehabilitace po mozkové dětské obrně,
  • impulsivity a agrese,
  • léčbě deprese, úzkosti, OCD
  • léčbě syndromu Aspergera a autismu,
  • rehabilitace po operaci mozku,
  • léčbě choroby Parkinsona a jiných extrapyramidových poruch,
  • léčba choroby Alzheimera a jiných druhů demencí,
  • léčbě některých mentálních opoždění,
  • léčbě dětí s porušenou funkcí analyzátoru np. dětí nevidomých, neslyšících či s oslabením zraku, sluchu,
  • léčbě neuróz všeho druhu,
  • léčbě emocionálních problémů,
  • léčbě PTSD jak u dětí, tak u dospělých, také válečných veteránů,
  • léčbě šumu v uších,
  • a jiných poruch a nemocí.

Služba biofeedback NENÍ PODMÍNĚNA NAVŠTĚVOVÁNÍM ERGOTERAPIE  lze využívat samostatně.

 


Služby speciální pedagožky s dlouholetou praxí

Příprava pro předškoláky - úspěšný start v první třídě, vhodné i pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Trénink sluchové percepce, grafomotoriky, smyslového vnímání, komunikačních schopností, orientace.

Kurz úspěšný školák - kurz, kde se dítě naučí učit se a využívat pomůcky k úspěšnému zvládnutí učiva základní školy. Vhodné pro děti s poruchami učení, se speciálními vzdělávacími potřebami, pro děti s jakýmikoliv potížemi v získávání znalostí.

Terapie poruch chování - pro děti s potížemi zvládat úskali ADHD, ADD, PAS, s poruchami chování, výchovnými potížemi, s problémovým chováním ve škole.

Konzultace pro rodiče dětí s poruchami učení a speciálními vzdělávacími potřebami - návrh PO na míru dle individuálních potřeb dítěte, nejen dle diagnózy. Návrh na úpravu pracovního místa ve škole i doma, poradenství a nácvik používání pomůcek. Poradenství při volbě školky, školy, terapií. Vhodné pouze pro děti s diagnostikou z PPP, SPC či od psychologa.




Dítě si vede svou terapii, samotná hra je motivací, spontánně spolupracuje a tím dosahuje žádoucí vjemy, počitky, radost a úspěch.